Piet Buddingh'

Wednesday, May 08, 2013

Wereld erfgoed.

De voortreffelijke ., vierdelige serie "Een huis voor Vincent" benadrukt nog maar eens, dat kunstenaars als Vincent van Gogh ontstegen zijn aan hun directe omgeving;  met name het vierde deel vond ik nogal 'aangrijpend'. De ontwikkeling van Van Gogh als persoonlijkheid deed mij denken aan het gedicht van Frederik van Eeden :"De waterlelie", en dan enkele versregels daarvan:  "Rijzend uit donker- koelen vijvergrond/ heeft zij het licht gevonden/ En ontsloot (...) het gouden hart"... Dewaterlelie, door mij opgevat als beeld van het kunstenaarsschap. Maar ook de tragiek rond Van Gogh en zijn broer Theo werd in de serie scherp vorm gegeven.
De uitzending van de serie deed mij denken aan een gesprek, dat ik had met prof. dr. Moeliono van de 'Universitas Indonesia' in Jakarta, toen ik daar werkte. Ik zei hem, dat ik het jammer vond, dat een schilderij als "De Zonnebloemen" niet in Nederland was gebleven, maar in Japans kunstbezit was terecht gekomen. Zijn reactie daarop was:"Pak Piet, Vincent van Gogh is wereldbezit geworden!" Inderdaad, de kunstenaar heeft de beperktheid van het burgerlijk predikantenmilieu van zijn ouders in Nederland doorbroken en heeft een mondiale betekenis gekregen. Hooguit kan gesteld worden, dat de kunstschilder, voor zo ver hij zich Nederlander voelde, bijgedragen heeft aan het beeld van Nederland als centrum van de kunsten in het geheel van 'wereldcultuur'.
Jammer voor de huidige familie Van Gogh, die kritiek had op de serie, maar hun visie op de documentaire heeft geen grotere betekenis voor de kwaliteit ervan dan die van elke andere toeschouwer. De samenstellers van de documentaire gaven hun op grondig onderzoek gebaseerde visie  op de kunstenaar en zijn mondiale betekenis en daar zal men zich bij moeten neerleggen. De kunstschilder Vincent past alleen in het milieu van de grote artiesten/ tijdgenoten als Toulouse- Lautrec, Gauguin, Rodin,enz.
En wat de EO betreft, die heeft zich als zendgemachtigde ontwikkeld tot een belangrijke, toonaangevende documentaire- maker in Nederland.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home